Cijena slobode i vrijednost tijela u krivičnom zakonu
Prije nešto manje od pune dvije
godine napisao sam jedan tekst za Preporod koji se ticao nenovčanog
mjerenja stvari. To je bio tekst koji je govorio o tome kako se unutar jedne
zajednice pojedine vrijednosti monetiziraju ili demonetiziraju. Naslov tog
teksta je glasio Nenovčano mjerenje vrijednosti. Tada sam se koristio
polemikama o tržišnoj opravdanosti ili neopravdanosti kupoprodaje mushafa i,
otprilike zaključak je glasio kako se ne osnovu ranih ulemanskih rasprava o
kupoprodaji mushafa može sagledati važnost koncepta nemonetarnog vrednovanja
pojedinih društvenih vrijednosti. Odnos između monetizacije i demonetizacije ljudskih
odnosa tematika je koja je naprosto neodvojiva od religije i, ujedno tematika
koja me izrazito zanima i oduševljava. O bitnosti ove tematike svjedoči i
fantastičan zbornik Money as God, Jürgena von Hagena i Michaela Welkera.
Podnaslov glasi The Monetization of the Market and its Impact on Religion,
Politics, Law, and Ethics (Monetizacija tržišta i njegov utjecaj na
religiju, politiku, pravo i etiku) pa se uveliko govori o tome kako su religijski obrasci oblikovali novac i
tržište, te kako su se stalno ispreplitali. O monetizaciji i demonetizaciji
ljudskog tijela počeo sam razmišljati još za vrijeme srednjeg školovanja. U to vrijeme,
dok sam se trudio da napamet kompletiram zbirku hadisa pravne tematike, Bulüĝ
al-marām, zbornik koji je sastavio Ibn Hadžer al-Askalani, nailazio sam na
tekstove krivičnog prava u kojima su po principu lex talionisa određeni
dijelovi tijela bili monetizirani, te su imali svoju cijenu usljed nanošenja
povrede. Iskreno, tada sam samo pamtio te tekstove, a kasnije i shvatio da ih
zapravo nisam mogao niti uspijevao valjano razumjeti. Kako god, tu ipak jeste
bio moj prvi susret s tekstovima krivičnog prava koji su se zapravo ticali
tematike monetizacije i demonetizacije u krivičnom pravu. U islamskoj pravnoj
tradiciji kazne mogu biti demonetizirane ali i monetizirane, štaviše,
kompenzatorno zakonodavstvo ako je suditi prema zakonicima Ešnunna i Ur-nammu
prethode kriminalnom zakonodavstvu i konceptu demonitiziranog kažnjavanja
prestupnika. Svojevremeno je rabin Kotel Dadon napisao jedan izrazito vrijedan
tekst naslova Kako čitati biblijski izraz ''oko za oko''? u kojem
demonstrira na temelju židovskih izvora kako se ovaj izraz valja tumačiti u smislu financijske
kompenzacije a ne odmazde lex talionis.[1]
Od najstarijeg pronađenog zakonika u Mezopotamiji (2100 godina pr.K.) Ur-Nammu
u kojem se pojavljuju monetizirane kazne za povrede tijela, pa preko
Hammurabijevog zakona u kojem je izrazitija demonetizacija ljudskog tijela, do
tekstova islamske tradicije (Kur'an i poslanička usmena tradicija) u kojima se
isprepliću monetizirane i demonetizirane kazne, krivično pravo stalno
prepoznaje monetarni oblik kažnjavanja. Moja namjera u ovom tekstu nije detaljno
bavljenje monetarnom historijom krivičnog prava, ali od nje se ne smije niti
može bježati. Cilj mi je da sistem monetarnih kazni pokušam rastaviti poput
sata, na proste dijelove, kako bih time na određen način otvorio javnu raspravu
o filozofiji monetarnih kazni budući da i naš krivični zakon pojedine krivične
prijestupe monetizira a pojedine ne. Pišem ovaj tekst zbog slučaja Moamera
Kasumovića. Javnost je, između ostalog, ostala zgrožena mogućnošću kako neko,
bilo ko, može da za seksualno napastvovanje maloljetnog lica otkupi svoju kaznu.
Kako je moguće da je kazna za takav vid seksualnog prijestupa monetizirana?
Moja namjera je predstaviti osobno razumijevanje tematike ekonomizacije
krivičnog prava. To je tematika koja nije toliko istražena iako je još davne
1900-te godine njemački sociolog Georg Simmel otvorio vrata ka razumijevanju
filozofije novca i njegove uloge unutar krivičnog prava. Ovo je vrlo ozbiljna
tematika o kojoj se vrlo slabo piše i unutar anglofonske akademske zajednice
prema tvrdnjama Patricie Faraldo-Cabane. Slučaj Kasumović bi trebao ili mogao
barem da bude neka prekretnica da se i unutar našeg društva povedu diskusije o
razumijevanju novca u krivičnom pravu, kakvo značenje novac ima unutar
krivičnog prava i gdje su granice koje se postavljaju između ekonomizacije i
deekonomizacije krivičnog prava.
Novac u krivičnom zakonu
Kako u modernim
zapadnim društvima, pa tako i našem, vrijeme i novac su na najvišem nivou potrebitosti.
Oni su postali neodvojivi od govora o čovjekovoj slobodi, pa prema tome i
krivično pravo unutar svog sistema djelovanja kazne bazira na temelju odnosa
društva prema vremenu i novcu. Dva temeljna načina kažnjavanja u modernom
društvu se upravo zasnivaju na oduzimanju vremena (zatvorska kazna) i na
gubitku novca (monetarni oblik kažnjavanja ili narodski udar po džepu). Razumijevanje
novca i njegove ulogu u društvu zahtijeva obazriv pristup, a kada je riječ o krivičnom
pravu, veoma važan je odnos novca i slobode, te da li je moguće i pravedno monetizirati
krivične prijestupe koji predstavljaju sami udar na našu osobenost i ličnost.
Od 19. stoljeća postoje intenzivne polemike o tome da li novac ima istu
vrijednost koja se načelno pripisuje domenu slobode. Krivično pravo je oblast
unutar koje možemo vidjeti koliko je zapravo novac bitan, te koliko je teško
odvojiv od svijesti o slobodi. Zbog toga je monetarni vid kažnjavanja izrazito
prisutan. Novac nije samo sredstvo razmjene koje nam omogućava kupovinu dobara.
Novac nam omogućava da budemo neovisni o volji drugih što je već jedan ozbiljan
vid slobode. Iako moderna liberano-demokratska društva stalno vezujemo uz
slobodu, nju je zapravo nemoguće uživati bez novca. Formalno, imamo slobodu da težimo
različitim interesima i da priuštimo sebi što želimo, međutim to sve ostaje
samo jedna puka formalnost ukoliko ne posjedujemo sredstva da uživamo tu slobodu.
Sloboda može biti odsutna jer nam neko zabranjuje da je ostvarimo i u njoj
uživamo, ali isto tako i u nedostatku sredstava da uživamo u slobodi mi zapravo
bivamo poprilično neslobodni. Uprkos tome, dominantno mišljenje unutar
krivičnog prava, a kako razumijem i unutar našeg društva, jeste to da sloboda i
njeno oduzimanje imaju mnogo veću važnost nego li je to slučaj s novcem i novčanim
kaznama. Uostalom, i negativne reakcije u našem društvu su bile upravo
usmjerene na problem monetiziranog načina kažnjavanja ozbiljnih krivičnih
prijestupa kao što je seksualno napastvovanje maloljetnog lica. S krajem 19.
stoljeća prevladavalo je mišljenje kako novac i sloboda nisu jednake
vrijednosti, te je sloboda u odnosu na novac bila na pijedestalu više
vrijednosti. Uprkos tome, s 20. stoljećem, monetizacija kazni postaje sve
prisutnija kako i sam novac postaje mjera stvari. Nekolicina autora će,
sukladno tome, pisati kako je s obzirom na okolnosti sasvim razumno da država oduzimanje
imovine i bogatstva koristi kao sredstvo kažnjavanja. Za razliku od ranijih
društava, koja su oskudijevala s ponudom novca, moderne tržišne ekonomije novac
koriste za sve moguće svrhe. Kao opći simbol vrijednosti novac obavlja i služi
u mnoge svrhe više nego li je to ikada ranije bio slučaj u našoj povijesti. To
je veoma bitna stavka u razumijevanju novčanih kazni glede krivičnih
prijestupa. Problem koji se javlja s prirodom novca a time i s novčanim
oblikom kažnjavanja jeste što novac predstavlja impersonalnost i apstraktnost,
dok krivično pravo zahtijeva izrazitu personalnost. Novac je apstrakcija, pa
prema tome i u društvu konotacije koje izazivaju zatvor i novčana kazna bivaju
izrazito oprečne budući da se zatvor shvata mnogo personalnije kada je riječ o
kažnjavanju počinitelja kaznenog djela. Čak i kada je riječ o kvantitativnom
izjednačavanju vremena i novca – kažnjavanje zatvorom određeno je tim nekim
vremenom i može se kvantificirati isto kao što je slučaj i s novčanom kaznom – to
ne znači da su novac i vrijeme dovedeni pod znak jednakosti budući da se u
krivičnom zakonu uvijek prijeti zatvorom ukoliko se ne izvrši isplata novčane
kazne.
Ograničenost monetarne
kazne
Kao što sam
ranije spomenuo, historija nam svjedoči o stalnom postojanju suodnosa između monetiziranog
i demonetiziranog pristupa kaznenom pravu, odnosa koji je vrlo složen. U
krivičnom pravu, novac čak i kada biva shvaćen kao mjera svih stvari nikada ne
ekonomizira sve prijestupe. Uvijek postoji vid prijestupa za koje se smatra da
naprosto ne mogu biti monetizirani. Prema tome, koncept demonetizacije u
krivičnom pravu nas podučava i podsjeća da postoje odnosi u društvu koje kao
takve smatramo da naprosto ne mogu biti domen monetiziranosti. Autorica knjige,
Money and the Governance of Punishment, Patricia Faraldo-Cabane, navodi kako
je razlog tome što se u krivičnom zakonodavstvu zatvaranje ili oduzimanje
slobode i otuđenje vremena od pojedinca smatra jedinom adekvatnom kaznom kada
krivični prijestup napada i narušava našu ličnost. Kada je kazneno djelo
takve prirode da napada našu ličnost takvo djelo ne biva adekvatno kažnjeno
ukoliko se primijeni monetarni koncept kazne. Tokom 19. i početkom 20. stoljeća
dominira mišljenje da kada je riječ o ozbiljnim krivičnim prijestupima novčana
kazna ne biva adekvatan odgovor. Tek nekoliko mišljenja na margini propagira
mogućnost monetizacije čak i vrlo ozbiljnih i teških krivičnih djela, kao
talijanski kriminolog Enrico Ferri. Vratimo li se ukratko na početak priče o
monetarnom shvatanju koncepta lex talionis pa i evropski stariji
zakonici su operirali pod talio (jednako, jednakost) principom pa je lex
talionis u osnovi težnja da se postigne ekvivalencija između nanesene
povrede i kazne. Od Mezopotamije pa do srednjeg vijeka u Evropi svaki dio
ljudskog tijela je imao svoju monetarnu vrijednost, pa čak i sam život. U svom
epohalnom djelu, Philosophie des Geldes, njemački sociolog Georg Simmel se
bavi filozofijom novca pa između ostalog jedan dio svog pisanja posvećuje monetarnom
aspektu krivičnog prava. Simmel navodi instituciju wergilda, novčane
kompenzacije usljed ubistva, čija je svrha bila kvantitativno predstaviti
obujam krivičnog djela ili zločina. Čak je i za ubistvo kralja postojala cijena
koja bi se morala isplatiti, samo što je suma te cijene bila tolika da je zalazila
u domen imaginarnog. Ta cijena nije izražavala ideju kompenzacije već signal da
je čista ludost uopće pomisliti počiniti nešto takvo. Sam koncept wergilda prema
Simmelu je utilitarnog karaktera, cilj je da se nadoknadi nastala šteta.
Monetizacija krivičnih prijestupa može igrati ulogu odvračanja od počinjenja
nekog zlodjela, od kompenzacije da preraste u sistem kažnjavanja, no prema
Simmelu razvoj ljudskih prava doveo je do toga da se ljudi više ne mogu
prodavati i kupovati (ukinuto je ropstvo) pa je time i mogućnost iskupa za
ubistvo novčanom kompenzacijom postalo nezamislivo. Ovo bi bilo na tragu govora
Konrada Schmida, da razvoj glede ljudskog tijela prati pravac kretanja od
monetizacije ka demonetizaciji.[2]
Kompenzacija ima duži historijat egzistiranja nego li lex talionis
razumljen u smislu demonetizacije krivičnog prava. Što je veći napredak i što
je tržište sve više monetizirano ljudsko tijelo biva manje monetizirano. Kada
je kazna individualizirana tako da sama žrtva provodi pravdu (osveta), šteta
koja je nanesena se nadomješta novčanom kompenzacijom. Međutim, kada država
postane arbitar koji rješava krivične sporove nepravda nije više usmjerana samo
prema žrtvi već sada u priču ulazi i predmet uzurpacije javnog reda. Tada i
novac mijenja svoje značenje. Da, novac nosi različita značenja ovisno o
vremenu i prostoru, te situaciji. Monetarni koncept kazni može izražavati težnju
za kompenzacijom, ali isto tako može biti usmjeren primarno na kažnjavanje i
nanošenje boli prijestupniku. Novčana kazna nije više samo monetarna mjera
za kompenzaciju nanesene štete za ubistvo ili ranjavanje tijela, već ona sada u
modernom zakonu preuzima prerogative kažnjavanja. Cilj nije više usmjeren samo
na poravnavanje štete (lex talionis) već cilj biva sam prijestupnik.
Upravo zbog toga, mišljenja je Simmel, ukoliko prijestupnik ne isplati novčanu
kaznu biva kažnjen zatvorom. U konačnici, cilj je prevashodno da se kazni prijestupnik,
pa zbog toga iza novčane kazne stoji prijetnja zatvorom. Krivični zakon
zahtijeva personalnost, a novac prema Simmelu nema tu funkciju, štaviše, novac
je impersonalan. Zbog toga novčana kazna nužno ne nanosi bol prijestupniku već
samo igra ulogu supstitucije za bol. Čak i visoke novčane kazne ne mogu nekada
uzdrmati društvenu poziciju prijestupnika kao što to može učiniti kratka
zatvorska kazna i oduzimanje slobode. Kada je riječ o novčanoj kazni za
ozbiljne prijestupe koji se tiču naše osobenosti i ličnosti novac ne može
odigrati adekvatnu ulogu, ne zato što je novac manje vrijedan, naprotiv, kazat
će Simmel, već upravo zato što je novac postao toliko raširen i bitan. Moderna
tržišna ekonomija je potpuno monetizirana a monetizacija svekolikih ljudskih
odnosa je toliko raširena da je novac naprosto postao impersonalan, bezbojan i
bezličan. Razvoj novca i povećavanje vrijednosti ljudskog života se kreću u
opozitnosti. Kako se ljudski život sve više vrednuje a novac postaje sve
prisutniji tako se mijenja intrinzična vrijednost novca, odnosno novac poprima
neka nova značenja te ne može vršiti više istu ulogu u krivičnom pravu. Kako
antičke ekonomije pa i ekonomije srednjeg vijeka nisu bile izrazito monetarne,
te je vladala novčana oskudica, novac je mogao predstavljati sakrament, nešto
izrazito vrijedno što su samo rijetki posjedovali, posebno u većim količinama. U
takvom ambijentu sasvim je razumljivo bilo što su kazne bile monetizirane, ali
s industrijskom revolucijom i izrazitom ekspanzijom tržišne ekonomije temeljene
na monetarnom sistemu novac je postao neadekvatna konotacija za mjeru
kažnjavanja teških krivičnih prijestupa. Monetizacija manjih krivičnih djela
nastala je i s naumom da se smanji broj zatvorenika koji služe kratku zatvorsku
kaznu budući da se kratka zatvorska kazna vremenom počela smatrati neadekvatnom,
što kao popravna mjera tako i kao mjera odvraćanja. U tom smislu, mogućnost
otkupa kazne za seksualno napastvovanje maloljetnika, budući da je otkup moguć za manje prijestupe
koji ne prelaze zatvorsku kaznu više od godinu dana, signalizira kako
zakonodavac seksualno napastvovanje maloljetnog lica u određenim oblicima ne
smatra teškim prijestupom. To se da razumjeti upravo iz prakse poimanja adekvatnosti
monetizacije težih krivičnih prijestupa. Veća pažnja i usmjerenost na ljudski
život vodi ka demonetizaciji težih krivičnih djela protiv ličnosti, dok manje
povrede ostaju u domenu monetiziranosti. Zbog toga se postavlja pitanje da li to
postoje oblici seksualnog napastvovanja maloljetnog lica koje bivajući
monetizirani izlaze iz okvira težih prijestupa? Odgovor je jasan, a to onda
povlači drugo pitanje, koliko kao društvo cijenimo i koliko uopće želimo cijeniti
ličnost maloljetne osobe? Kada se filozofija krivičnog prava razloži na
najmanje jedinice kao što je bila namjera ovog teksta, pa upravo je ovo pitanje
koje se nameće i koje zaslužuje javnu raspravu. Na jednoj strani je ličnost,
osoba, tijelo ispunjeno emocijama, tijelo koje treba da bude zaštičeno. Koliko
god se u nekim momentima činilo da je moguće staviti znak jednakosti između
gubitka novca i slobode ipak ostaje da je sloboda ta koja nosi kvalitativno
različita moralna značenja u odnosu na gubitak novca, pa zbog toga pojedini
krivični prijestupi kao što je seksualno napastvovanje maloljetnika imaju
ozbiljna ograničenja glede monetizacije. Gubitak slobode tijela i vremena se
ne da izjednačiti s gubitkom novca i imovine.
[1] Pogledati tekst: https://autograf.hr/kako-citati-biblijski-izraz-oko-za-oko-1/
[2] Pogledati:
Konrad Schmid, The monetization and demonetization of the human body: the
case of compensatory payments for bodily injuries and homicide in ancient Near
Eastern and ancient Israelite law books.
Primjedbe
Objavi komentar