O monohromnoj i poliformnoj fotografiji na primjeru mushafa
Kako se taj medij počeo koristiti u različite
svrhe tako je padala i maska o realnom prikazu stvari, a tu negdje obitava i
odnos monohromne i polihromne fotografije, barem u ovom aspektu u kojem sam ja
imao iskustvo rada, kako s jednim, tako i s drugim fotografijama. Izrazit sam
ljubitelj crno-bijele fotografije. Odrastao sam uz porodične albume ispunjene
crno-bijelim fotografijama a uporedo pratio dominaciju polihromne fotografije
koja je uzimala sve više maha. U svijetu filma egipatska kinematografija me je najviše
približila svijetu crno-bijelih pokretnih slika. Tako sam počeo da razmišljam o
tome šta me to privlači crno-bijelim fotografijama a šta fotografijama u boji. U
jednom momentu sam shvatio da mnogo više naginjem ka crno-bijeloj fotografiji. Kad
god sam gledao crno-bijele porodične fotografije uvijek sam osjećao viši nivo
bliskosti i nostalgije, pa bih sebi govorio kako crno-bijele fotografije prodiru
u sami nefs osobe a što mi nije bilo uvijek iskustvo s polihromnim
fotografijama. Međutim, desila se digitalna revolucija, a od 2010. godine i poseban
zamah u digitalizaciji rukopisa, pa kada sam počeo detaljnije da se bavim
starim prepisima mushafa tako se i moj odnos prema fotografiji počeo mijenjati,
a time i više nuanciran i situacijski orijentisan.
Mushafski svijet boja
Shvatio sam da, ovisno o tome koja je svrha
fotografije, tako se mijenja i naš odnos prema njoj. Kako je 19. stoljeće otvorilo
jednu potpuno novu eru ljudskog postojanja, a time i izrazitu vjeru u
budućnost, napredak, liberalne ideje o Pax Economica, slobodnoj trgovini što
spaja različite narode i nacije, vjeru u razvoj tehnologije i znanosti, tako se
uporedo razvijao i odnos prema prošlosti. Unutar tog odnosa prema prošlosti fotografija
je imala svoju ulogu, i to onu konzervacijske prirode. U mom radu sa starim
prepisima mushafa mogao sam da upoznam različite funkcije fotografije, od
estetske do konzervacijske. Prije negoli će ruka digitalizacije dodirnuti mnoge
rukopise, fotografije najstarijih prepisa mushafa su bile dostupne u
crno-bijeloj tehnici. I sada su, još uvijek, neki veoma značjani rukopisi dostupni
samo u crno-bijeloj tehnici. U tom obitavanju između digitalnih realističnih
prikaza mushafa u poliformnoj predstavi i njihovoj sveprisutnosti u monohromiji
razvijao se i moj poseban odnos prema fotografiji i njenom razumijevanju. Jedan
odličan primjer konzervacije je memoralizacija sjećanja na ratna stradanja u
Sarajevu. Riječ je o, sada dobro poznatom, Džemilovom projektu Sniperalley, arhivu
fotografija o ratnom Sarajevu u periodu od 1992. do 1996. godine. Fotografije u
Sniperalley arhivu su monohromne i polihromne, te i jedne i druge na
svoj zaseban način pričaju ratna zbivanja u Sarajevu, gotovo naizmjenično se
dopunjujući. One su veoma realistične, no uprkos tome opet vam ostavljaju
prostor za imaginaciju, a što je određeno situacijski.
Kod Džemila sam jednom naletio na crno-bijelu fotografiju mushafa iz Srebrenice, iz 1996. godine, fotografiju koja izrazito snažno govori o genocidu u Srebrenici. To je jedan od rijetkih primjera monohromnih fotografija mushafa koje sam imao priliku vidjeti, a da smatram da baš takva i treba biti. Zašto? Pa ta fotografija predstavlja sasvim drugačiji vid konzervacije od onoga o kojem ću pisati u nastavku. Ovo je crno-bijela fotografija koja u nedostatku boja portretira ono što bi u polihromnom prikazu dijelom bilo izgubljeno, a to je spoj nade i očaja. Kada je riječ o mushafima i njihovoj konzervaciji imao sam priliku nagledati se mnogo crno-bijelih fotografija. Uživam u tome da potpuno spontano, bez nekog jasnog cilja šta tačno da tražim, listam najstarije fragmente kur'anskih materijala, čak i kad nemam nikakve namjere da nešto istražujem ili pišem. Koliko god to može čudno zvučati držim da je to jako koristan metod rada s ranom mushafskom materijalnom građom. Vrlo je vjerovatno da ćete na jedan, tako spontan način, primijetiti neke zanimljivosti i uneobičajenosti. Danas ne pišem o nekim ortografskim karakteristikama mushafa ali pišem o onome što me je podučilo iskustvo rada s monohromnim i polihromnim fotografijama mushafa. Prije bi se fragmenti ranih prepisa mushafa našli pred vašim očima u monohromnom crno-bijelom svijetu. Ni danas nije uvijek izgledno da ćete mnoge te fragmente gledati u raznolikim bojama i njihovom relističnom prikazu. Otvorite li, zlata vrijedan, arhiv rane građe mushafa, Corpus Coranicum, opet ćete mnoge primjerke mushafa gledati u crno-bijeloj predstavi. Osobno pretežem monohromnim fotografijama, jer prema njima gajim poseban vid divljenja, ali u radu s mushafima sam shvatio kako je to divljenje ipak ograničeno na situaciju, namjeru i upotrebu fotografije. Crno-bijele fotografije su začetak historije fotografije i filma, a budući da stvarnost prikazuju iskrivljeno, ogoljenu od boja, umiju da prevaziđu realnost te da uhvate neke nijanse nevidljivog i u nama pobude poseban osjećaj pažnje prema objektu na koji smo usmjerili pažnju. Znam to vrlo dobro, iz ličnog iskustva kad god odem na selo u posjetu našoj seoskoj kući. Tamo, u jednoj staroj komodi ima album porodičnih fotografija još iz vremena Jugoslavije i sve su u crno-bijelom tonalitetu. Kad god mi se ukaže prilika volim otvoriti tu jednu ladicu i pogledati nekoliko fotografija, uglavnom ljudi koje nisam poznavao niti o njima bilo šta znam. Neovisno o tome, uvijek imam dojam kao da mogu prodrijeti u ličnost tih osoba. Crno-bijela fotografija mi je stvarala taj osjećaj prodiranja u tuđi nefs. Zbog toga su mi i fotografije mojih bližnjih i njihovih života najdraže u crno-bijeloj izvedbi. U tom nedostatku boja do izražaja dolazi naša imaginacija i posvećenost fotografiji koja nekada nedostaje glede polihromne fotografije. Kako ja to vidim, monohromna fotografija uspijeva u toj jednosti bez mnoštva da suptilnije izrazi detalje nečijeg lica ili kompletne figure, pa ukupan doživljaj predstavljenog biva izrazito emotivan i ispunjen. Crno-bijela fotografija ne skreće pažnju s glavnog aktera drame, te umije da osobu koja je predmet vašeg posmatranja obavije misterijom i tajnovitošću.
Uz svu tu moju zadivljenost crno-bijelom
fotografijom i crno-bijelim pokretnim slikama ipak se desila situacija kada sam
osjećao nezadovoljstvo što se preda mnom nalazi baš ta crno-bijela fotografija.
To se desilo kada sam počeo intenzivnije da se bavim najstarijim sačuvanim
primjercima mushafa. Zahvaljujući digitalizaciji dio tih rukopisa je bio
polihroman a dio, na moju žalost, monohroman, u crno-bijeloj tehnici. Tada sam
shvatio kako čovjek može imati potpuno različite osjećaje i viđenje nečega, naizgled
istog, ovisno o situaciji u kojoj se nalazi. Zašto bih bio zadivljen crno-bijelom
estetikom serije Mr. Ripley, crno-bijelim porodičnim fotografijama,
obasut nizom teških osjećaja ali i nadom dok gledam Džemilov arhiv crno-bijelih
fotografija iz ratnog Sarajeva, a u isto vrijeme srdit što moram gledati neke
fragmente mushafa u istoj toj crnoj-bijeloj tehnici? Fotografije, bile one
monohromne ili polihromne, su određene situacijom pa kojim ćete pretegnuti u
izabiru diktira sama ta situacija. Fotografije hvataju taj jedan trenutak
života i stvarnosti, zalede ga, manje ili više realistično ovisno o namjeri, pa
je situacija u kojoj nastaju uz namjeru veoma bitna. U mojim situcijama, dok
sam se divio crno-bijelim fotografijama roditelja, toliko sam prezirao crno-bijele
fotografije nekih primjeraka mushafa. To me nerviralo i izjedalo, što opet
govori o tome koliko fotografije umiju u nama da pobude različite emocije. Razlog
tog mog nezadovoljstva je ležao u tome što crno-bijela fotografija uspijeva da
transcedentuje realnost, te ostavi prostor imaginaciji. Zbog toga mi je
crno-bijela fotografija idealan medij umjetnosti i stoga smatram kako je
estetska uspješnost Mr. Ripleya u tome što je još jednom se pokazalo kako
umjetnička ostvarenja u crno-bijeloj izvedbi neće nikada potpuno izaći iz
trenda. Na drugoj strani su, mislio sam se, ipak prepisi mushafa i, oni koliko
god sami po sebi bili umjetnost krasopisa i slikanja primarno su ipak predstava
sakralnog teksta. Mushafi su u svojoj začetničkoj eri otjelovljenje
polihromnosti, oni su svijet boja i bez boja su naprosto nezamislivi. Sve te
boje u ranim prepisima mushafa imaju svoju svrhu, posebno upotreba obojenih
tački ispod i ponad slova. Te tačke imaju svoju lingvističku i interpretativnu
svrhu, pa kada vam neki rani mushaf dođe pod oči i ruke u crno-bijeloj tehnici
naprosto vam nije dobro, jer znate da to nije vjerodostajan prikaz tog prepisa.
Kada radite s ranim prepisima mushafa veoma vam je važno da imate realističan
prikaz mushafa i to je situacija kada želite polihromni prikaz rukopisa. Želite
da vidite svaku boju, svaki obojeni detalj, jer samo tako možete realistično da
čitate i prenesete naum pisara. U tim situacijama sam shvatio kako monohromne
fotografije kur'anskih prepisa mogu predstavljati vrijednu umjetničku
ekspresiju ali ne mogu revnosno konzervirati stvarnost, a to je ono što je meni
trebalo i treba svaki put kada čitam najstarije prepise mushafa.
Mushafi su rukopisi u bojama. Njihova zbilja je
polihromna, a u toj polihromnosti su sadržane informacije o historiji
kur'anskog teksta. To se u crno-bijelim prikazima mushafa gubi, a realnost
izobličava i ne prikazuje vjerodostojno. Mushafi u crno-bijeloj tehnici izgledaju
kao da su otrgnuti od svoje osnovne prirode i bića, a to je višebojnost. Ukoliko
je namjera proučavanje i konzervacija pa prepisi mushafa imaju svoj smisao samo
u bojama. Kada se teži nekom umjetničkom izrazu onda crno-bijela tehnika zasigurno
služi svrsi, a što nas opet vodi ka tome da je situacija ta koja diktira šta je
u datom trenutku najbolji izbor. Mushafi žive u bojama a umiru i vehnu u
crno-bijeloj predstavi. Prepisivači kur'anskog teksta su razumijevali kako je
njihov zadatak dvojake prirode: a) ostvariti čarobno vizuelno višebojno umjetničko
djelo i b) revnosno prenijeti viševarijantni sadržaj sakralnog teksta. Višebojne
tačke bi označavale razlike među homografima, a potom pratile hijerarhijski redoslijed
redanja samoglasnika po osnovnom konsonantskom tekstu. Te višebojne tačke su najvažniji
arhiv informacija o historiji konzervacije kur'anskog teksta, a proučavanje tih
informacija moguće je samo u polihromnom ambijentu. O tome često pišem, mushafi
bi se prepisivali tako što bi samoglasnici i kantilacijska pravila bivali u
raznolikim bojama čime bi se tradicija o sedam harfova održavala živom.
Time bi se odašiljala poruka o usmenoj poleđini teksta, te da izvedba osnovnog konsonantskog
teksta je višelična. Vrlo često ćete u tim prepisima na fotografijama
primijetiti crvenu boju. Ta boja uglavnom predstavlja hijerarhijski najustaljenije
čitanje nekog ajeta dok druge boje mogu prikazivati hijerarhijski jednako
vrijedno čitanje ili čitanja nižeg nivoa. Sve te detalje primijetite kada su
fotografije tih ranih mushafa polihromne. Iz tog iskustva čitanja ranih prepisa
mushafa naučio sam kako je sama vrijednost monohromne i polihromne fotografije
situaciona, te da baš od toga ovisi koliko ćete cijeniti i biti oduševljeni
jednom ili drugom fotografijom.
Primjedbe
Objavi komentar