How China Escaped the Poverty Trap – Yuen Yuen Ang
Knjiga o tome kako je Kina nadvladala zamku siromaštva autorice Yuen Yuen Ang
je štivo koje ekonomski razvoj posmatra kontekstualno i koevolucijski.
Koevolucija ne postavlja stvari u odnos sukoba između države i tržišta, naprotiv,
državu i tržište tretira kao dva organizma koji međusobno surađuju, adaptiraju
se jedno na drugo i vremenom se mijenjaju. Tri su osnovne komponente
koevolucijskog razvoja države i tržišta pri čemu sam proces koevolucije nije
ograničen na kineski razvojni put. Te komponente koje sažimaju ovaj proces mogu
se svesti na odnos prema varijacijama, selekciji i stvaranju niše. Varijacije
podrazumijevaju fleksibilan odnos centralnih vlasti prema lokalnim akterima
kako i na koji način da ispune određene ciljeve. Iako je Kina jednopartijska
država ona nije strogo centralistička, pa se mnogo toga odvija decentralizirano
sljedstveno specifičnostima regije i nižih nivoa vlasti. Selekcija se odnosi na
proces birokratskog nagrađivanja ostvarenih rezultata različitih državnih
tijela a stvaranje niše podrazumijeva adaptaciju na regionalne raznolikosti te
kako svaku regiju, njena dobre i mane, pretvoriti u prednost. Kina je
načelno država paradoksa u kojoj centralizacija određenih ciljeva je u
direktnom suodnosu sa decentraliziranim ostvarenjem tih ciljeva. Yuen Ang to
naziva direktnom improvizacijom, centralni reformisti upućuju a lokalni
akteri improviziraju. To znači da iako je riječ o jednopartijskom
autoritativnom sistemu on ne funkcioniše kao klasično zamišljeni centralistički
sistem u kojem se sve odluke i planovi provode strogo centralistički. Ne, centar
ima neke planove i zamisli, ali on ne diktira lokalnim akterima kako i šta
tačno da rade. To je ostavljeno njima da improvizuju sljedstveno stanju na
terenu, a ta improvizacija kreira niz varijacija glede ostvarivanja zacrtanih
ciljeva.
Yuen Ang, sviđa mi se to, pravi distinkciju
između komplikovanih i kompleksnih svjetova ili sistema, kako bi
kasnije u knjizi razjasnila kako se kineski sistem razvoja u mnogome odvija u
skladu s pravillima kompleksnih sistema. Temeljna razlika između tih sistema je
što komplikovani nas dovode u suočavanje s rizicima koje možemo pretpostaviti i
iskontrolisati dok kompleksni sistemi nas suočavaju s nepoznatim i s mnoštvo
nesigurnosti. Kompleksni sistemi mogu evoluirati, te nas suočiti s
nepredvidivostima i mogućnostima koje mogu biti užasne (kao što je bio slučaj s
kovidom) ili sjajne kao što su naučna otkrića. Neutralisati sistem čije su
osnovne komponente nepoznato i nesigurno značilo bi neutralisanje budućih
značajnih ishoda, bili oni loši ili sjajni. Zaključak kojeg Ang izvodi je da
komplikovane sisteme pokušavamo kontrolisati, kao naprimjer vršiti tehničke
preglede nad mašinama kako bismo smanjili njihove kvarove i neželjene ishode
dok u kompleksnim sistemima pokušati kontrolisati nepredvidivo može biti
kontra-produktivno.
U skladu s tim, Ang ne smatra da postoji jedan
set univerzalno dobrih institucija koje gdje god da se primijene uvijek će dati
iste rezultate. Te pojedine institucije mogu biti oprobane i dobre ali kada one
mogu dati željene rezultate te kada su neophodne ovisi o nivou razvoja određene
države ili regije. Prema tome, iako ćemo kazati kako je privatno vlasništvo veoma
bitna institucija to nužno ne znači da u svakom i bilo kojem kontekstu
će insistiranje na izgradnji privatnog vlasništva dovesti do željenih
rezultata. Zbog toga je neophodno generisati varijacije, te posmatrati kako se
razvojni sistem odvija u skladu s određenim probranim varijantama razvoja
usklađenim prema lokalnim potrebama.
Kina 1978-1989
Kineska komunistička partija predvođena Mao
Zedongom uspostavila je Narodnu Republiku Kinu 1949. godine, a potom je narednih
trideset godina kineska ekonomija bila centralistički organizovana i upravljanja.
To je bio centralističko-komandni ekonomski sistem. Nakon kulturalne revolucije
Deng preuzima vlast i s njim Kina kreće u jednom drugom pravcu, prevashodno vrlo
pragmatičnom i adaptivno-evolucijskom. On se zasnivao na Dengovoj maksimi, nije
bitno da li je mačka bijela ili crna sve dok lovi miša. Ukratko, ukoliko
određene politike donose progres pa one su uspješne. Prva faza do početka
90-tih može se nazvati hibridnim sistemom u kojem nastaju TVEs (township and
village enterprises). Oni su najbolji pokazatelj kako u ekonomiji funkcionišu
varijacije. U komandnoj ekonomiji privatno vlasništvo i privatne kompanije su omražene
i izgnane iz sistema ali s Dengom, shodno kineskom kontekstu, formiraju se
hibridni sistemi čije je vlasništvo kolektivno ali njime upravljaju lokalne gradske
ili seoske vlasti bez komandi odozgo što je bilo karakteristika komandne
ekonomije. Tako je kreiran ovaj surogat koji nije bio proizvod prethodno osmišljenog
plana već rezultat Dengove nove politike decentralizacije ekonomskog
odlučivanja. Nakon ovoga perioda slijede 90-te a to je period stvaranja socijalističko-tržišne
ekonomije.
Ovo je period kada se kineske vlasti vrlo jasno odlučuju
za kretanje prema tržišnim reformama, stvaranjem modernih korporacija, kretanje
ka tržišnim ekonomskim odnosima, stvaranjem makroekonomske stabilnosti, raspodjeli
dohotka i formiranju socijalnih institucija zaštite. Uz to, kineska politika tokom ovog perioda se može pojasniti na temelju politika triju boja. Ipak
govorimo o varijacijama, a one se u različitim sistemima ispoljavaju bojama. Budući
da me lično zanimaju sistemi varijacija i kako se te varijacije predstavljaju
bojama interesantniji dio ove knjige mi je upravo autoricin govor o
varijacijama. Kada je riječ o kineskoj politici ona se svodi na crvene, sive i crne
politike. Crvene politike su vrlo jasne upute i komande šta se ne smije raditi
i to su politike ograničenja. Siva zona su one politike u kojima kineska vlada
namjeravano koristi dvosmislen i višeznačan jezik a što u prevodu znači da se nižim
nivoima prepušta upravljanje ka određenim ciljevima. Crne politike su one koje
uglavnom nastaju iz sivih, kada se pisano i javno daju jasne upute lokalnim
vlastima.
Koevolucija razvojnih faza i tržišta
Tokom cijele knjige Yuen Yuen Ang zauzima vrlo
jasan stav temeljen na mnoštvu primjera kineskog razvoja poslije Maove vlasti.
Njen stav se može sažeti riječima da ne postoji linearni pravac kretanja niti
univerzalni set institucija koje se mogu uvijek i svuda primijeniti na
istovjetan način i bum, eto ga razvoj. Sve cvate. Niti je zapadni model razvoja
a niti japanski, pa na na kraju i kineski neki univerzalni recept. Institucija
privatnog vlasništva je važna, međutim, ukoliko ne postoji razvijena
infrastruktura jednog mjesta niti povoljni geografski uslovi insistiranje u samom
startu na privatnom vlasništvu ne mora, a vrlo moguće i da neće, dovesti do nekog
ozbiljnog pomaka. Sistem cijena je veoma važan za koordinaciju tržišnih odnosa,
međutim, pogledamo li Kinu vidjet ćemo da je njihov put se kretao od komandne
ekonomije koja je potpuno regulisala cijene do perioda reformi kada je pokrenuta
postepena liberalizacija cijena do konačne uspostave tržišnog formiranja
cijena. Angina poruka kroz ovu knjigu je kako i institucije za se koje može kazati
da su dobre, moderne i uspješne, to ne moraju biti u pojedinim fazama razvoja
zbog čega je veoma važna uloga meta-institucija, a to je sam model političkog utjecaja
kroz decentraliziranu improvizaciju kada i koji model koristiti i šta uopće
činiti shodno lokalno-regionalnom kontekstu.
Ovdje ću postaviti video link u kojem Ang iznosi svoj stav o tome kako varijacije funkcioniraju u ekonomiji te šta se može naučiti proučavanjem kineskog modela razvoja:
Primjedbe
Objavi komentar