Pax Economica
Knjiga koju sam tek završio s čitanjem je skoro objavljenja, naslova Pax Economica – Left-Wing Visions of a Free Trade World, a autor je Marc-William Palen. Ova knjiga je dokumentovana historija kad, ko i gdje se zalagao za promicanje slobodne trgovine među pobornicima lijevih politika. Uglavnom smo naviknuti na to da biti lijevo je biti protiv osnovnih ideja slobodne trgovine (free trade), što međutim historijski nije precizno. Historijski, promicanje ideja slobodne trgovine i stvaranje nadnacionalnih institucija je vrlo heterogen pokret, mnogo više nego li je to slučaj u svakodnevnom političkom jeziku razdvajanja lijevih i desnih orijentisanih politika. Palenova knjiga je u mnogo čemu, rekao bih, dopuna knjige Land and Liberalism Andrewa Phemistera. I ona počinje s 19. stoljećem, te je još jedna od onih knjiga što vas nedvosmisleno vraćaju u stoljeće, koje je zaista jedno od centralnih stoljeća ljudske historije.
Knjiga počinje sa satiričnim
mjuziklom Georga i Ire Gershwin, Strike Up the Band. Ovaj satirični
mjuzikl iz 1927. godine se vrti oko priče o ekonomskom protekcionizmu. Glavni
protagonist priče, Horace J. Fletcher, proizođač sira, se raduje novim
povećanjem carinskih dažbina na uvoz sira iz inostranstva. Ta odluka će dovesti
do toga da Švicarska uzvrati istom mjerom, a mjere protekcionizma će u
konačnici dovesti do militarističkih sukoba. Ovaj vrlo jednostavan mjuzikl
poslužio je Palenu da započne priču o ljevičarskoj tradiciji stremljena
ekonomskom kosmopolitizmu, anti-imperijalizmu i miru, a nasuprot toga ekonomski
nacionalizam se svrstavao uz imperijalizam i rat. Pax Economica sažima
priču o globalističkim idejama poteklim iz 19. stoljeća iz kojih će se kasnije
izroditi Liga nacija, UN, EU i WTO, sve institucije koje danas žestoko napadaju
ideolozi nacionalnog-konzervativizma.
Slobodno-trgovinski anglo-francuski
sporazum iz 1860-te ili Cobden-Chevalier sporazum otvorio je vrata nadama kako
je došla nova era, otjelovljenja u ekonomskom liberalizmu, tržišnim
integracijama i ekonomskoj međuovisnosti koja će kreirati ekonomsku saradnju a
ne ratove. Nažalost, to nije bilo tako, a
nade koje su postojale bile su prevaziđene periodom formiranja nacionalnih
država, slamanjem imperija, u konačnici i suprotstavljenom ekonomskom vizijom
sadržanom u ekonomskoj bibliji protekcionizma, The National System of
Political Economy (1841). Autor ove knjige je Friedrich List,
njemačko-američki ekonomski teoretičar. Da stvar bude gora po
devetnaestostoljetne promotore ekonomskog liberalizma, SAD u 19. stoljeću započinje
svoj program protekcionističkih mjera, poznatih pod nazivom američki sistem.
Oko 1870-te kosmopolitska škola pobornika slobodne trgovine jedino je mogla
osjetiti potporu u Britaniji, dok je internacionalno američki sistem
protekcionizma mlade domaće industrije zadobio veliku popularnost, posebno
u krugu protivnika britanskog imperijalizma. Popularnost američkog sistema
protekcionizma protiv britanskog slobodno-trgovinskog svjetonazora leži i u
tome što se otvaranje ka britanskom propagiranju slobodne trgovine doživljavalo
produženom rukom jačanja britanske imperijalne hegemonije.
Listov protekcionizam ili američki
sistem će se kao kontra-pokret raširiti od Sjeverne Amerike i kontinentalne
Evrope pa sve preko Bliskog Istoka i do Japana i Australije. Jačanju američkog
sistema protekcionizma su doprinijeli Alexander Hamilton, Friedrich List, Henry
Clay i Henry Carey. I u onim dijelovima gdje je Britanija dominirala američki
sistem nacionalnog protekcionizma je viđen kao anti-kolonijalni otpor
britanskom imperijalizmu, tako da sve do Prvog svjetskog rata globalna
strujanja su išla u pravcu nacionalizma, protekcionizma i imperijalizma. Indija
je samo jedan od niza tadašnjih primjera otpora prema britanskim slobodno-trgovinskim
nastojanjima. Bombajska štampa će tokom 1880-tih i 1890-tih uobičajeno pozivati
na anti-britanski bojkot. Egipat tokom prve polovine 20. stoljeća je još jedan
primjer anti-britanskog otpora. Wafd partija će praviti kampanje kupuj
egipatsko. Pozivat će se na bojkot britanskih proizvoda. Taj egipatski
anti-britanski sentiment je ujedno bio i kamen temeljac za izgradnju nezavisne
nacionalne države. Alexander Hamilton je kreirao naziv američki sistem
kojeg će podržati Henry Clay, senator iz Kentuckyja. Centralna banka,
protekcionizam, zaštita domaće industrije i subvencioniranje projekata od
javnog značaja su bili projekti 1820-tih i 1830-tih koji će kreirati američki
sistem. Uz protekcionizam je išao i imperijalizam i kolonijalizam, a Listove
ideje o neophodnosti sparivanja protekcionizma i kolonijalizma rođene su unutar
Amerike. Britanski otklon od protekcionizma 1846. godine i sve više okretanje
prema slobodno-trgovinskim idejama tumačeno je novim vidom težnje Britanske
imperije da ovlada globalnim tržištem. Slobodno-trgovinsko otvaranje prema
Britaniji smatrano je ekonomskim porobljavanjem.
Listove ideje o sparivanju protekcionzima i kolonijalizma će uzeti maha i u Njemačkoj. Alexander von Bülow će, citirajući Lista, braniti njemački kolonijalizam s očima okrenutim prema Latinskoj Americi, pa će pod njegovom upravom njemački naseljenici (setleri) biti poslani u Costa Ricu. Wilhelm Hübe-Schleiden, član Westdeutscher Verein für Kolonisation und Export (Zapadno Njemačka asocijacija za kolonijalizam i izvoz) je zahtijevao tokom 1880-tih njemačko okretanje ka politici kolonijalizma, Weltpolitik, kolonijalno širenje na prostor Južne Amerike i Etiopije. Za sam razvoj Njemačkog imperijalizma i ekonomskog nacionalizma ključan je bio momenat Bismarckove podrške Listovim idejama. Na tome je radila i Listova kćerka, Emilie, koja će 1877. godine poslati trotomno izdanje National System Bismarcku. Njemačko jako okretanje protekcionizmu od 1879. godine Emilie je pripisavala upravo utjecaju ideja njenog oca. Njemački protekcionizam i imperijalizam će dobiti svoju potportu i unutar GHS (Njemačka historijska škola). GHS je važio za anti-Manchestertum, antipodnost svemu što je predstavljala radikalno-liberalna mančesterska škola liberalizma koja će imati veliki utjecaj na lijeve ideje o povezivanju ideja slobodne trgovine s pacifizmom i anti-imperijalizmom. U Njemačkoj će unutar ovih previranja nastati i Verein für Sozialpolitik (Asocijacija za socijalnu politiku), 1872. godine, asocijacija koja je stajala protiv mančesterskog liberalizma, judaizma, internacionalizma i anti-imperijalizma. Za ovu asocijaciju sve su to bile ideje i pokreti koji su se protivili njemačkoj naciji i njenim imperijalnim težnjama i uzimanjem imperijalnog mjesta koje joj pripada. Uz GHS-ov anti-mančesterizam je uporedo išao i anti-semitizam.
Anti-imperijalizam slobodne trgovine
Ideje o slobodnoj trgovini nasuprot
imperijalizma izrodile su se u samom centru imperijalne zvijeri, Britaniji. S
Richardom Cobdenom rodit će se termin cobdenizam što je opet bio sinonim
za mančesterizam ili mančesterski radikalno tržišni liberalizam. U Londonu će
se 1843. godine prvi put organizovat trans-atlantska mirovna inicijativa a iste
godine će James Wilson pokrenuti Economist, glasilo koje će služiti za
promicanje ideja mančesterskog liberalizma. Popularnost cobdenizma će voditi
formiranju nekolicine lijevo-orijentisanih organizacija koje će promovisati
ekonomski kosmopolitizam kao osnovu za mir. Ekonomski kosmopolitizam će biti
reakcija na neomerkantilističku eru imperijalnog protekcionizma i kolonijalizma
a iz njega će se i roditi moderna liberalna kritika imperijalizma. U tom krugu
pobornika ekonomskog kosmopolitizma će se naći Herbert Spencer, Henry George,
Vilfredo Pareto, Frederci Passy, Yves Guyot, Henri Lambert te Norman Angell.
Richard Cobden je smatrao da propagiranje slobodne trgovine i mira mora ići
ruku pod ruku, te se protivio britanskom kolonijalizmu u Indiji. Cobden je
kritikovao nasilno imperijalno uspostavljanje slobodne trgovine, kao što je to
bio primjer Indije, a to će ga udaljiti od kvekerskog pacifiste Johna Brighta,
koji iako sam podržavatelj Cobdenovog trgovinskog anti-imperijalizma, se bojao
da bi Britansko napuštanje Indije uzrokovala vakum iz kojeg bi se dalje mogao
stvoriti ozbiljan politički haos. Da unutar liberalizma postoje varijacije i
račvanja pokazat će tada anglo-kineski sukob (1856-1860). Mančesterovski
anti-imperijelizam će naprosto da poklekne pred liberalnim progresivnim
utilitarizmom. Jedan od glavnih saveznika Richarda Cobdena bio je John Bowring,
liberal benthamitskog kova. Kao konzul u Cantonu i guverner Hong Konga John
Bowring će slobodno-trgovinsko neintervencionističko evanđelje baciti pod noge.
Za liberala utilitarističkog kova odbacivanje Qingove imperije da otvori svoja
tržišta bilo je dovoljno da ustukne od mančesterovskog principa
neintervencionizma zarad imperijalističko-nasilnog otvaranja tržišta. To je bio
jedan poraz za cobdenitski liberalizam ali ne i potpuno odustajanje od ideje
uspostavljanja globalnog mira posredstvom slobodne trgovine.
Novu injekciju pobornicima R. Cobdena dala je
knjiga Progress and Poverty Henryja Georgeja (1891). Georgizam je s
idejom jedinstvenog poreza na zemlju i pozivanjem na prirodno pravo u
komunitarne svrhe našao svoje protivnike među progresivnim liberalima ali i u
dijelu irske zajednice zbog protivljenja idejama protekcionizma. Henry George je bio protiv
privatnog posjedstva zemlje. Budući da je zemlju smatrao distinktivnim
posjedstvom on se zalagao za slobodnu trgovinu i bio je protiv protekcionizma. Avner
Offer će kazati kako je George definitivno čovjek ljevice, a tu poziciju
zauzima i u Pax Economica. Georgizam će igrati važnu ulogu u promicanju
anti-imperijalizma. Američki georgisti, William Loyd Garrison, Frank Garrison,
Mark Twain, Herbert Bigelow, će promovisati američki anti-imperijalizam kroz AIL
(Anti-Imperialist League). Iako su postojale razlike među cobdenistima i
georgistima oba ova anti-protekcionistička pokreta će biti saveznici, a razlike
su dominantno počivale na tome što su georgisti bili i radikalniji u uklanjanju
bilo kakvih poreza i dažbina na internacionalnu trgovinu.
Godine 1910. Norman Angell će napisati The
Great Ilusion, knjigu u kojoj će se Angell poslužiti britansko-cobdenitskim
argumentima kako je rat loš po samu trgovinu i po, sve više međuovisna tržišta,
u mjeri da i sami pobjednici gube. Angell će postati dosta popularan među
lijevo-orijentisanom britanskom publikom, uključujući i socijaliste ILP-a
(Independent Labour Party). Angellisam će uzeti maha i unutar feminističkih
krugova, pa će njegove argumente prihvatiti Rosika Schwimmer. Sve do 1937.
godine The Great Illusion zauzima važno mjesto unutar internacionalne
kulture pozivanja na mir a inspirisan ovom knjigom Jean Renoir će napraviti
film pod nazivom La Grande Illusion. Jedan od osnivača bostonske
asocijacije IFTL (Internationl Free-Trade League), Henri Lambert, će 1918.
godine objaviti knjigu Pax Economica. U njoj je protekcionizam označio kao
glavnim kamenom spoticanja za ostvarenje mira. IFTL se borio protiv
protekcionizma, imperijalizma i društvene nejednakosti. U IFTL su bili
socijalisti kao što je Henri La Fontaine i George Lansbury, lider britanske
Labour Party. Među ženskim imenima se
izdvajaju Aletta Jacobs, Lizzy van Dorp, Martha Larsen i Lida Gustava Heymann.
U periodu nakon Prvog svjetskog rata, te kada u
SAD-u za predsjednika dolazi Woodraw Wilson (1913-1921), samoproklamovani
demokrata mančesterovskog liberalizma, na momenat su stvari izgledale
optimistično za slobodno-trgovinski anti-imperijalni pokret. Čak će Herbert
Quick, čovjek iz Wilsonove administracije, 1919. godine kazati kako se svijet
može sada smatrati sigurnom za demokraciju. Globalistička vizija
slobodno-trgovinskog međuovisnog svijeta koji živi i surađuje u miru se prelila
čak i domen jezika. Esperantisti će proklamovati esperanto budućim jezikom
ujedinjenja, jezikom svjetske saradnje i trgovine. Liga Nacija je čak
razmatrala da esperanto proglasi svojim zvaničnim jezikom, međutim to nije
prošlo budući da francuski nacionalisti nisu imali namjeru da francuski uz
engleski izgubi poziciju lingvističkog duopola pod okriljem Lige Nacija. Ubrzo
će taj liberalni optimizam da posustane, a u tom će izbiti i Drugi svjetski
rat, s nacional-socijalizmom kao pokretom i idejom koja je u svemu bila
protivna načelima liberalne Pax Economice. Nakon Drugog svjetskog rata SAD
uzmiče od američkog sistema iz 19-tog stoljeća, a već 1946. godine zauzima
poziciju: ili ekonomska međusaradnja i mir posredstvom slobodne trgovine ili
protekcionizam i ekonomski rat. Američki DOS podržava osnivanje ITO
(International Trade Organization. Nakon što DOS napušta After Hull, pobornik
ideje o pacifikaciji posredstvom liberallizacije međunarodne trgovine, tu ulogu
preuzima Will Clayton. Clayton je gurao evropsku integraciju Evrope usljed čega
će se postaviti osnovi za kasnije formiranje EEP (European Economic Community –
Evropska ekonomska zajednica) 1957. godine. Nakon što ITO nije formiran njegov
substitut je prvobitno bio GATT (General Agreement on Tariffs and Trade) koji
će 1995. postati WTO (World Trade Organization). Nakon Velike depresije (1929)
i Drugog svjetskog rata liberalna vizija Pax Economica je počela da dobija neke
svoje konture, koje su se najprije ogledale u stvaranju nadnacionalnih
trgovinskih institucija.
Lijevo obgrljavanje slobodno-trgovinskog
svjetonazora
Dok je mančesterski liberalizam širio ideje o
slobodno-trgovinskom pacifizmu a njemački GHS Listov imperijalni protekcionizam, dotle je socijalistička internacionala, s različitim viđenjima i povodima, takođe bila
pobornik slobodno-trgovinskog pacifizma i nadnacionalnih institucija.
Dok su Marx i Engels dali podršku slobodnoj
trgovini, jer je je po njima to bio posljednji stadij kapitalizma koji bi samo
doprinio sve većoj saradnji proleterijata i ostvarenju socijalističke
revolucije, mančesterski liberali su, naravno, u samom uspostavljanju jednog
takvog globalnog poretka vidjeli konačno ostvarenje ideala. Njemački
socijalista i predvodnik SPD-a, Karl Kautsky je išao korak dalje pa je
marksizam miješao s mančesterskim liberalizmom, a što je u konačnici ga vodili
ka tome da podržava slobodnu trgovinu, te da bude čvrsto protiv njemačkog
protekcionizma i kolonijalizma. Kautsky je kolonijalizam povezivao s
protekcionizmom i stvaranjem kartela, a rješenje je vidio u slobodnoj trgovini,
liberalizaciji evropske trgovine i stvaranju Ujedinjenih Evropskih Država.
Eduard Bernestein, glasnogovornik SPD-a, će isto tako, pod utjecajem Engelsa
ali i britanske slobodno-trgovinske tradicije promovisati ideje o nužnosti
slobodnije trgovine, a u isto vrijeme biti žestoki kritičar Listove škole
protekcionizma. U Americi će Max Eastman sa svojom sestrom Crystal Eastman
uređivati komunistički časopis The Liberator. Max će podržati Wilsonov
program svjetskog mira te kao socijalista internacionale podržati princip
slobodne trgovine ili otvorenih vrata svuda i za svakoga.
Harlemska socijalistička konferencija iz 1918.
godine će u okviru mirovnog programa naglastiti neophodnost slobodne trgovine a
zaključne tačke će biti poslane i IFTL-ovom predsjedniku Franku Garrisonu.
Podržavanje slobodne trgovine će tako postati domen internacionalne saradnje.
Da stvari budu jasne, ni unutar samih socijalističkih krugova nije postojao
konsenzus podrške slobodnoj trgovini. Naprotiv, fabijanski socijalisti kao
Bernard Shaw će se suprotstaviti britanskim socijalistima što su podržavali
slobodnu trgovinu pod utjecajem marksističko-mačesterovskog lijevog krila
socijalizma. Bernar Shaw će se zalagati za britanski ultra-protekcionistički
socijalizam a u međuvremenu će se zapravo oformiti i marksističko-listovsko
krilo socijalizma koje je bilo socijalističko-nacionalnog karaktera i
suprotstavljeno socijalističkoj internacionalni naklonjenoj programu Pax
Economica. Unutar raznolikih anti-kolonijalnih nacionalističkih pokreta takođe
će se roditi ideološki brak između Marxa i Lista. Ipak, 1919. godine
socijalističke partije Francuske, Njemačke, Austrije, Britanije i Mađarske će
podržati slobodnu trgovinu i međunarodnu slobodu mora. U Britaniji će Labour
Party da bude pravi melting pot socijalističkih i mančesterovsko-liberalnih
ekonomskih ideja. Marksistički intelektualac, iz Beča, Franz Borkenau je bio
veoma kritičan prema ovoj lijevoj socijalističkoj tradiciji nastaloj na fuziji
s mančesterskim liberalizmom. On će napisati knjigu, Socialism: National or
International (1942), u kojoj će tvrditi da internacionalizam nije
socijalistička već liberalna ideja koju je dio socijalista preuzeo upravo od
liberala. Uprkos tim internim socijalističkim ideološkim sukobima američki
socijalistički internacionalisti će nastaviti sa naslanjanjem na
mančestersko-liberalnu viziju svijeta. Za Borkenau sve je to bilo samo domen
deluzija i utopije, kada je i sama sovjetska Rusija se okrenula ekonomskom
nacionalizmu.
Nedostaci Palenove Pax Economica
Pred kraj knjige Palen se dotiče toga da
projekat integracije Evrope nije bilo samo djelo lijevih politika, već i
desno-orijentisanih slobodno-trgovinskih partija. EEC je bio evropski
mirovno-integrativni projekat kojem će se jedna Britanija priključiti tek 1973.
godine i to predvođena konzervativnom Tori vladom Margaret Thatcher.
Hladnoratovski odnosi će stvoriti novo pitanje, a to je da li se nakon Drugog
svjetskog rata kreira i postepeno realizira radikalno liberalna vizija Pax
Economica ili Pax Americana. Palen u ovom dijelu knjige uvodi govor o tri
‘neo’, neomerkantilizmu, neokolonijalizmu i neoliberalizmu. Kao antipod ovim
projektima tu je i četvrto ‘neo’, neo-cobdenitska lijeva reakcija koja se
izražava kroz masovni Free Trade pokret (Pravedna trgovina). Fair Trade se
zalagao za jačanje tržišta trećeg svijeta, etički konzumerizam, te su vrlo
nedvosmisleno bili anti-kolonijalno orijentisani. Palen u eri Hladnog rata
primijeti smjenu na liberalnoj sceni promovisanja slobodne trgovine a čiji je
uzročnik neoliberalizam. Pod pojmom neliberalizam Palen ne govori prema kojoj
definicija se određuje niti pravi uvod u sam nastanak neoliberalizma pred sami
početak Drugog svjetskog rata. Naprotiv, neoliberalizam smješta odmah u eru
kraja zlatnog standarda i nastajanja ekonomskog poretka temeljenog na
fiducijarnom novcu plivajućih valuta. Neoliberalizam oličen u čikaškoj i
ženevskoj školi, te krščanskoj desnici definiše kao pokret skeptičan prema
demokraciji, ljudskim pravima i nacionalnoj suverenosti. Njemu suprotstavlja
NIEO (New International Economic Order), lijevi anti-imperijalni projekat
jačanja ekonomija dekolonijaliziranih.
Budući da knjiga Pax Economica mnogo
prostora pridaje tradiciji mančesterovskog liberalizma, te kako su se lijevo-orijentisani
krugovi spajali s tom tradicijom takav slučaj ipak nije prisutan u govoru o
neoliberalizmu. Neoliberalizam je tradicijski neodvojiv od mančesterovskog
liberalizma, jer u konačnici zato i jeste ‘neo’. Neka osnovna geneza postanka
neoliberalizma seže u 1938. godinu, kada je organizovana pariška konferencija kojoj
su nazočili liberali mančesterosvkog kova poput Misesa te poborni ‘neo’-liberalizma,
koji su smatrali da je jedini spas liberalizma između prva dva svjetska rata
moguć samo ako se raskrsne s tradicijom laissez-faire liberalizma. Novi
liberalizam Lippmanna i Rougiera nastaje u vrijeme rasta dvaju kolektivistička
ekonomska projekta, nacističkog korporativizma i sovjetske planske ekonomije.
Uz to, novi liberalizam pravi otklon od mančesterovskog liberalizma prirodnog
prava, te na temeljima progresivnog liberalizma iz 19. stoljeća, se oslanja na code
de la route, niz pravila i normativa koji se postavljaju kao put kojim se
navodi i stimulište tržište a ne na codes de la nature, prirodni i
spontani tržišni razvoj. Lippmann privatno
posjedstvo tumači pravom koje je stvoreno posredstvom zakona a ne kreirano
spontano prirodnim pravom. Iako su svi učesnici imali neko osnovno slaganje oko
potpore ekonomskom i političkom liberalizmu, te tržišnom mehanizmu formiranja
cijena to ipak nije bilo dovoljno da se sprije račvanje na dva bloka, novih
liberala koji poput Rüstova su vidjeli aktivnu ulogu države u očuvanju tržišta i
drugog bloka koji je stajao na ranijoj tradiciji liberalizma prirodnog prava
koji je u mnogome skeptičan prema državnom intervencionizmu. Blok koji je
podržavao jaku državu činio je to zapravo iz razloga što su tumačili uspjeh
nacizma upravo zbog slabe države koju su preuzeli privatni interesi potom
pretočeni u totalitarizam jedne partije. Kakve su sve razlike iznesene i u
međuvremenu kreirane među svim učesnicima ove konferencije je dovoljno za pisanje
zasebne knjige, ali namjera mi je samo navesti ovu početnu genezu
neoliberalizma koja je odsutna u Pax Economica, a kompletan neoliberalizam
gotovo pa sveden na Hayeka i M. Friedmana.
Imajući to na umu, Pax Economica je
knjiga vrijedna čitanja, sadržajna, te nudi jednu lijevu tradiciju pogleda na tekovine
fuzije slobodne trgovine s pacifizmom (neintervencionizam), promicanju jačanja
zemalja u razvoju uz borbu protiv modernog nacional-konzervativizma,
neomerkantilizma i protekcionizma.
Primjedbe
Objavi komentar