Knjiga: Religion and Politics in Interwar Yugoslavia – Serbian Nationalism and SPC
Ovo je knjiga o SPC i njenom položaju
u odnosu na nacionalizam, pojavu ideje jugoslavenstva i, modernu. Najvažniji
radovi o SPC i religijskim temama su radovi Radmile Radić, a svakako treba
spomenuti i radove Klausa Buchenaua koji se svode na proučavanje teološke misli
srpskih pravoslavnih svećenika. Najviše pažnje su privlačili Nikolaj
Velimirović i Justin Popović. Velimirović je značajan za pojavu ideja
neoortodoksizma i političkog ortodoksizma, ideja unutar kojih se SPC
predstavlja žrtvom komunizma i zaštitaricom nacije protiv opakih zapadnjačkih
utjecaja. Kada je riječ o ulozi i poziciji religije između dva velika rata na
ovim prostorima, manjka studija. Tu se najviše ističu Milorad Ekmečić i Ivo
Banac. Njih dvojica su se zanimala religijom iz pozicije njene uloge u
hrvatsko-srpskom sukobu. Ekmečić smatra da je ona bila ključna zbog čega nije
uspjelo jugoslavenstvo, dok Banac ju smatra efemernom i vidi primarni razlog
tog sukoba u različitim političkim kulturama. Ivo Banac je primijetio važnu
stvar, da se izgradnja srpskog nacionalizma unutar političkog života
predstavljala uvijek kroz dva glavna detalja, a to su srpska srednjovjekovna
državnost i uloga SPC u njenom čuvanju. To je čak proklamovala i Liberalna Partija,
a jedini izuzetak na sceni su bili socijal-demokrati.
Srbijanizam se pokušao
uspostaviti i na temelju lingvistike i kulture jezika ali ta izgradnja nacionalizma
ostala je marginalizirana pred neupitnim narativom nacionalne mitologije i
uloge SPC kao stožernog faktora u čuvanju nacionalnog identiteta. Srpska
kultura imala je već od 1776. dva pravca kretanja s obzirom da se srpski
duhovni život preselio iz Peća (Kosovo) u domen habsurgovaca, Novi Sad, Beč,
Pečuh, Sremski Karlovci, a to je značilo da se srpsko stanovništvo odvajalo
duhom od dominacije SPC. Tu je bio utjecaj habsurgovaca a time i
prosvjetiteljstva te antiklerikalizma. Iz tog prosvjetiteljstva izrodio se
Dosidej Obradović, međutim, na kraju će ipak prevagnuti dominacija
ortodoksno-istočnjačkog približavanja pravoslavnom svijetu. Nakon što je Srbija
dobila samostalnost od Osmanlija njen teritorij je bio dominantno homogen,
jezički i religijski, tako da nije dolazilo do izražaja koja od ove dvije
komponente će odrediti osnovu nacije. Međutim, nakon prvog svjetskog rata i
ulaska u državu koja više nije bila homogena, s dvije suprotne religijske
institucije, KC i IZ, i to će se promijeniti. Dosta bitnu ulogu u svemu će
imati upravo odnosi s Hrvatima i katoličkom crkvom, te muslimanima u Bosni i
općenito poziciji Bosne kao zemlje koja nasuprot iskustvu iz Srbije nije bila
religijski homogena.
O SPC. Još 1815. jedan od osnivača dvije ključne
srpske dinastije, Miloš Obrenović, zatražio je autokefalnost SPC, pa će naredno
stoljeće SPC da igra poziciju nacionalne crkve. Autokefalnost se tumačila kao
nacionalno-kulturnom autonomijom i sigurnošću od stranog utjecaja i uplitanja u
nacionalno važne institucije. SPC je sve do kraja prvog svjetskog rata živjela
u teškim uslovima, materijalnim ali i administrativnim. Dijeceze su bile
podijeljene, Srbija i Crna Gora, a potom Bosna i južna Mađarska koje su bile
pod austrougarskim utjecajem. To će se odraziti i na postojanje jedno vrijeme
dva crkvena centra budući da Sremske Karlovce nije kontrolirao beogradski
mitropolit.
O tim razlikama lamentirao je Aleksa
Ilić, prvobitno o dva religijska centra, Sremski Karlovci i Beograd, te takođe o
SPC u Bosni koja početkom 20. stoljeća ima nezavisnu ulogu u odnosu na Beograd.
Još od 1830. godine SPC se susreće s različitim problemima te takođe izazovu
stvaranja nove mlade srpske države. Država je za SPC bila koliko i važna
takođe i jedna konkurencija koja je stvarala nove institucije koje su prijetile
autonomiji SPC. To dolazi do izražaja kada je 1881. mitropolit Mihailo poslan u
egzil što je zapravo bilo rezultat direktnog sukoba mitropolita s kraljom
Milanom. Ti sukobi su bili odličan primjer kako se religijske
institucije sukobljavaju s državom te kako ti sukobi uglavnom bivaju političke
prirode. Mihailo je bio protivnik politike kralja ka okretanju Srbije Austriji
i anti-ruskoj retorici te je na tom planu nastao ozbiljan sukob. Tu su se
vidjeli prvi sukobi dvaju različitih kultura u Srbiji, jednoj koja je prijetila
SPC okretanjem ka Austriji i evropskom zapadnom prosvjetiteljstvu nauštrb
istočne pravoslavne ortodoksne kulture.
To će dovesti do toga da Skupština
izglasa novi zakon kojim se direktno izbor mitropolita stavljao pod kontrolu
kralja. Vijeće koje je biralo mitropolita sada je bilo sačinjeno i od
parlamentaraca tako da su mitropolita birali i sekularno profani službenici. To
je za SPC bio direktan napad na njenu autonomiju. Uz sve to, SPC je imala mnoge
privilegije, a ustavom iz 1888. i 1903. pravoslavlje je proglašeno državnom
religijom. Takođe, ustav iz 1903. nije napravio jasnu granicu razgraničenja
između svjetovne i crkvene vlasti, tako da su obje strane u toj zamagljenoj
liniji razdvajanja vidjele svoje interese. Veoma značajan događaj u srpskoj
nacionalnoj kulturi je ubistvo kralja Aleksandra Obrenovića i dolazak na vlast
dinastije Karađorđevića i Petra Karađorđevića. Njegov dolazak na vlast dao je
dvama kulturama priliku da se nadaju. Prozapadnjačka elita se nadala zaokretu
prema zapadnoj kulturi i jačanju demokracije dok je SPC se nadao suprotno tome.
Na kraju je to, kako je i ustav definisao, stvorilo situaciju da je kler bio u
političkim partijama, u Skupštini, a to je dalje vodilo ka tome da je kler
mogao direktno gurati crkvene interese i zakone u skladu s crkvenim učenjem o
čemu je pisao Nikola Božić, svešteno lice koje u glasniku Vesnik Srpske
Crkve, zahtijeva od politički aktivnog klera da rade u interesu SPC.
Politički, to je vrijeme dominacije srpskih Radikala Nikole Pašića, koji
razvija srpsku kulturu u pravcu u kojem je jedan od njenih temelja SPC.
U kulturi polemike Miloš Anđelković
predstavlja glas SPC koja se, kao i mnoge druge zajednice, pesimitičkim
narativom, nekada iz oportunizma a nekada iz ubjeđenja, suprotstavlja
modernističkim novitetima liberalnog individualizma, ateizmu uz indiferentnosti
prema demokraciji. To je vrijeme kada SPC gradi svoj narativ koji se u osnovi
zasniva na tome da srpske nacije nema bez SPC. Napuštanjem SPC napušta se
srpstvo jer nema srpstva bez SPC. Na drugoj strani je, još uvijek jako
dominantno, primat imao jezičko-kulturološki princip definisanja nacije. Iz tog perioda treba imati na umu Čedomira Marjanovića
koji kazuje o turbulentnim promjenama s kojima se SPC mora suočiti. Marjanović
je bio nezadovoljan kako se SPC ponašala da je čak ušao u sukob s institucijom,
te će 1941. godine uzeti funkciju u vladi Milana Nedića. Ovo je vrijeme kada se
uporedo, još tokom 19. stoljeća, javlja ideja o jedinstvu južnih Slavena, koju
je pokreno pokret ilirizma. Ideja jugoslavenstva je ponikla na ideji
lingvističkog nacionalizma i njeni propagatori su smatrali da ona može uspjeti
samo pod uslovom da narodi budu indiferentni prema religiji. To se može vidjeti
kod Ljudevita Gaja a i kod Jovana Skerlića. Jovan Đaja, jedan od lidera Srpske Radikalne Stranke,
smatrao je kako religija mora biti potpuno izbačena iz javnog života, jer bilo
kakva njena važnost na velikom nivou bila bi udar na samo jugoslavenstvo, te da
moderna nacija postoji neovisno o statusu religije. Ovo je naravno praktično a
i kulturološki bilo otvaranje sukoba sa SPC što nam govori o tome kako je sama
slika odnosa u srpskom društvu i poziciji SPC u njemu bila dosta turbulentna. S
druge strane, Štrosmajerov jugoslavizam podrazumijevao je inkluziju religije,
te da religija ne smije razdvojiti bratske narode Hrvatske i Srbije. Štrosmajer
je imao jednu ekumensku liberalnu viziju, tada još uvijek utopističke
Jugoslavije, koja je podrazumijevala ulogu religije u bratimljenu
južnoslavenskih naroda. Pokazat će se da ta ideja nije na kraju uspjela, a
90-te godine i raspad Jugoslavije izgleda da je ideju o bratimljenu
južnoslavena poslao, za sada, na smetljište historije.
Stvaranje Jugoslavije 1918. godine za
SPC zapravo je značilo homogenizaciju SPC. Balkanski ratovi i prvi svjetski rat
donijeli su za SPC parolu 'oslobođenje i ujedinjenje' tako da su promjene išle
u dva pravca. SPC je postala centralizovanija, ujedinjena van tadašnje
teritorije Srbije a s druge strane, sada u novoj državi s drugim religijama ona
više nije bila niti dominantna niti je egzistirala u homogenom religijskom
habitatu. To dovodi do novih ideja, polemika i same reorganizacije SPC.
Unifikacija nije tekla jednostavno i tome su se protivile autonomne pravoslavne
crkve u Bosni i Sremskim Karlovima. Interesantno da u Bosni tadašnja SPC ne
želi stupiti u projekat unifikacije srpskih pravoslavnih crkava pod okrilje
jedne SPC, pod centralnom upravom iz Beograda. Centralizacijom episkopat je
dobio primat, a manje lokalne zajednice su izgubile na težištu. Centralizaciji
se protivio i crnogorski kler a vidimo sada koliko je u samoj ulozi novostečene
nezavisnosti CG postalo važno da njena pravoslavna crkva ima autokefalnost i
bude decentralizirana. Od 1920. do 1930. SPC vodi bitke s državom oko priznanja
njene potpune autonomije što će se i desiti 1929., Zakonom o SPC, koji je
nominalno razdvojio državu i crkvu.
Period
prve Jugoslavije za SPC predstavlja prvobitno oduševljenje ujedinjenjem srpske
nacije i crkve ali s druge strane, kako jugoslavizam postaje državna ideologija,
to dovodi SPC u poziciju da zauzima različite pozicije, od protivljenja do toga
da sebe kao nositeljicu srpske nacije vidi osnovnim elementom jugoslavenstva s
istom parolom o ujedinjenju i oslobođenju. Ta parola nije baš prolazila kod
drugih nacija i religija što je bio problem naravno kojeg je SPC previđala. U
suštini, sama Ljudevitova ideja jugoslavenstva počivala je na bratstvu Hrvata i
Srba, katoličke zapadne i pravoslavne istočne crkve. Muslimansko stanovništvo je
bilo isključeno čak i u tom jugoslavenstvu, iako će ga se uveliko zagrliti u
drugoj Jugoslaviji, između ostalog kao mehanizam zaštite i kontrabalans naspram
hrvatskog i srpskog nacionalizma. Kako je postojao sukob između jugoslavenstva
i srpstva može se vidjeti i oko spomenika Njegošu. Dok je za SPC Njegoševa
nacionalna i crkvena ličnost bila objedinjena kao reprezent srpstva tako je
kralj Aleksandar težio više jugoslavizaciji Njegoša i isticanju njegovog
kulturnog značaja. 1922. godine donijet će se zakon o obilježavanju Sv. Save u
svim školama. Time je SPC pokušala da jugoslavizira Sv. Savu kao svoj doprinos
ali je to tumačeno proturanjem srpstva pod plaštom jugoslavenstva i već su te
20-te pokazale zapravo u kojem pravcu će ići ideja unifikacije i
jugoslavenstva. To je bio put koji nije imao budućnost.
Kraljevska diktatura i integralni
jugoslavizam. Oktroisani ustav je bio najviši nivo
upotrebe političke sile za proklamovanje jugoslavizma i zapravo integralno
jugoslavenstvo je u obje Jugoslavije bilo izraz političke volje odozgo. Ona
nije dolazila od naroda kojem su mnogo bliže bile religijske institucije. U tom
novom antiklerikalnom i anticrkvenom podvigu kraljevske diktature SPC 1930-tih
godina se nalazi u novoj situaciji. Što se tiče SPC na vidjelo su izašli
interni sukobi koji su površno bili prekriveni ujedinjenjem crkvi. Crnogorski
patrijarh Dožić krenuo je u kritiku kralja i integralnog jugoslovenstva čime je
stao protiv beogradskog mitropolita Varnave. Dožić je djelovao iz ugla
crnogorskog nacionalizma, te kao protivnik svekolike centralizacije SPC i
kraljevskog nasilnog jugoslavenstva. Za Dožića su sve to bili projekti koji su
u suštini poništavali samu ideju jugoslavenstva, jer su samo proizvodili
pobunu. 1929. godina takođe je donijela promjene i za IVZ i muslimane.
Beograd je smatrao da može preko novih nametnutih zakona upravljati direktnije
IVZ kao i drugim religijskim zajednicama, te da mogu time djelovati protiv
Spahinog JMO. JMO se smatrao dijelom sila koje su djelovale protiv integralnog
jugoslavenstva ističući mnogo bosanski regionalni identitet. Već spomenuti
Dožić je smatrao kako jugoslavenstvo ne može uspjeti, barem ne trenutno, sve
dok Slovenci i Hrvati ne budu vrlo nedvosmisleno propagatori jugoslavenstva a
ne samo Srbi.
U tom smislu smatralo se kako najviše Srbi gube svoj srpski
nacionalni identitet. Miloš Parenta je još jedan glas koji je bio kritičan
prema integralnom jugoslavenstvo, ne jer je bio protiv njega, već je smatrao da
naprosto nije vrijeme u kojem ta ideja može preživjeti. Ona bi morala sačekati
nove kulturne tokove i kulturološko zbližavanje ovdašnjih plemena kako bi ona
iz domena utopije prešla u realnost. Odnosi između sekularnih struja, koje su
pokušavale graditi ideju jugoslavenstva i, religijskih zajednica, često su
prerastali u sukobe kad god je država smatrala da je prevelik utjecaj religije
u društvu. Tako je 1926. godina, nakon što je Dimitrije Kirilović predložio ukidanje
vjerske naobrazbe u državnim školama i, da se to zamijeni predmetom historija
religija, rezultiralo ujedinjenim djelovanjem sve tri religijske dominantne
zajednice: katolika, pravoslavaca i muslimana. Aleksandar Živanović,
pravoslavni sveštenik, argumentovao je da se SPC zalaže za nacionalno
jugoslavensko jedinstvo sve dok to ne znači poništavanje konstitutivnih
razlika, primarno religijskih. Slične odnose imamo danas u BiH, gdje se
argumentima konstitutivnosti BiH nacija potvrđuje ili negira, onda kada ta
konstitutivnost biva dovedena pod znak pitanja.
Novi izazovi za SPC. SPC je djelovala kao jedna u nizu
religijskih zajednica koje su se sukobile s modernim tekovinama racionalizma i
individualizma. U tome SPC i istočno pravoslavlje nije bilo usamljeno, štaviše,
mnogo paralela primijetim s islamskim pokretima u kritici moderne. SPC je
djelovala na filozofsko-ontološkoj kritici moderne, a ona se zasnivala na
kritici individualizma i racionalizma kao liberalnih tekovina koje su nagrizale
tradicionalne temelje religije. Tu je bio i rast novih pokreta među kojima se
izdvaja Bogomoljački pokret koji je izrastao lokalno i koji se vezivao za SPC
kako bi izbjegao prozivanje da se radi o sekti. Bogomoljački pokret je nastao
kao seljački srpski religijski pokret i postao je najznačajniji narodni pokret
unutar SPC kao glas naroda i od naroda. I u različitim islamskim pokretima, grljenje
nacionalizma, pa čak i moderno propagiraje islamo-nacionalizma kao u krugovima Osovine
Otpora (The Axis of Resistance), biva veoma značajna karika suprotstavljanja zapadnom-zaljevskom
svođenju islama samo na religijski narativ. U tim antipodnostima moderni i
ustanuću protiv liberalnog poretka se javlja antimodernizam, antisemitizam i,
antizapadnjaštvo. Đoko Slijepčević, teolog blizak Velimiroviću, Bogomoljački
pokret je smatrao u svojoj suštini antimodernim pokretom koji se najbolje
osjeti u pobuni sela protiv grada. O toj geografiji i morfologiji promjene
ambijenta nastambine stvaranjem gradova i jačanjem urbanizacije te uzimanjem
grada kao simbola zapadnjačkog kolonijalnog slamanja tradcionalnih odnosa čitat
ćete i kod Sejida Kutba i Dželala Ahmeda. Bogomoljački pokret će postati služba Ljotićevom Zboru, a i sam
Dimitrije Ljotić je bio član Bogomoljačkog pokreta.
U Sarajevu izlazi časopis Bratstvo
kojeg uređuje bosansko pravoslavno društvo Bratstvo sv. Save. Ovaj pokret je bio
pod utjecajem SPC ideje o religijsko-nacionalnoj simbiozi pa je za Bratstvo
sasvim bilo normalno da pišu kako je za Južne Slavene prirodno stanište istočno
ortodoksno pravoslavlje, te da napuštanjem pravoslavlja osoba napušta svoj
nacionalni identitet i falsifikuje historiju. SPC je pokušavala da spajanjem
religijskog i nacionalnog identiteta učine svoju zajednicu stabilnom i posebno
je to bilo bitno u Bosni koju krasi heterogenost. U potrazi za tom stabilnošću
kreirao se paralelni identitet koji je muslimane vidio falsifikatorima
historije i bratijom, koja odrođena od
pravoslavlja, je ostala bez svog identiteta. Muslimani, kao nacionalni subjekt i pobornici suverene teritorije BiH, će postati meta etničkog čišćenja,
genocida i kulturocida. Za SPC pravoslavlje je centralni stub srpskog
nacionalnog identiteta i nikakav jugoslavenski nacionalni projekat jedinstva ne
može izbaciti srpstvo iz crkve. Nakon smrti kralja SPC izrasta u autonomnog
političkog aktera ne podržavajući ni sekularni projekat države ni neku
političku partiju. SPC stavlja fokus na srpsku naciju i samostalno djelovanje. Postkraljevski
period nakon smrti Aleksandra Karađorđevića predstavlja novi iskorak SPC koji
se ogleda, u marginalizaciji svih varijantnih ideja djelovanja, i dominaciju
ideje svetosavlja – fuzija srpskog nacionalizma i pravoslavlja.
Pred drugi
svjetski rat SPC se postavlja kao protivnik konkordata s argumentima da time
država predaje dio svoje suverenosti, te djeluju protiv sporazuma
Cvetković-Maček, što je značilo stvaranje banovina i prekrojavanje historijskih
regija. Uporedo se u Beogradu formira Srpski kulturni klub iz kojeg dolaze
ideje koje su bila prisutne unutar SPC formiranjem KSHS. To je bila ideja
revidiranja jugoslavenstva na razliku između jugoslavenske države i jugoslavizma.
Jedinstvo države da, ali s različitim nacionalnim identitetima, a što ćemo
gledati u drugoj Jugoslaviji. U BiH imamo takođe sličan nastavak suprotstavljanja
ideji bosanstva. Ona se vidi kao nekada integralni jugoslavizam, pa i kada se
proklamuje državno jedinstvo ono se prihvata samo pod uslovom garancije
opstanka konstitutivnih vrijednosti priznatih i formiranih nacija. Svetosavlje
postaje glavna spojnica SPC i srpstva a Nikola Velimirović na tom fonu drži
predavanje o nacionalizmu sv. Save. Tim projektovanjem samo se potvrdila fuzija
SPC s nacionalnim identitetom budući da se crkva vidjela uvijek kao zajednica
vjerujućih, pa je nacija bila neodvojiva od crkve. U tom tonu je dolazio do
izražaja i politički ortodoksizam gdje se sekularizam smatrao zapadnom
amoralnošću pa je granica razdjeljivanja između crkve i države bila i ostala
dosta maglovita glede SPC a ona se sa svetosavljem postavila kontra sekularne
podjele u odnosu na sakralno.
Drugi svjetski rat. Padom Jugoslavije i formiranjem NDH,
te njemačkom okupacijom SPC je izgubila stabilnost koju je zapravo imala pod
jugoslavenskom državom. Sada pod njemačkom okupacijom koja je na SPC gledala
vrlo sumnjičavo SPC se našla na svim frontovima. Ovdašnja dešavanja tokom drugog svjetskog rata
su mnogo više šarena nego li je to priča o partizanima i četnicima. To pokazuje
i slučaj Bosne i muslimanskog stanovništva koje je od autonomaša i NBO bilo
rascjepkano mnogo više datim okolnostima na terenu nego li ideologijom. SPC u
Srbiji je bila između rojalističkih četnika i Nedićeve profašističke vlade. 1941.
godine Stevan Moljević proklamuje četničku viziju homogene dominacije Srbije,
vizije koja je bila dominantno antikatolička, posebno antimuslimanska. Za
Moljevića muslimani Bosne nisu trebali imati bilo kakvu političku autonomiju. Ljotićevci
su imali podršku Njemačke i oni su koristili svoj pravoslavni zanos da iskažu
ideje o srpskom nacionalizmu, musolinijevom korporativizmu i pravoslavnoj
duhovnosti. Ljotić je takođe bio inspirisan a potom i propagator svetosavlja u
mjeri da je govorio kako je nacionalizam potekao sa svetim Savom a ne
francuskom revolucijom.
Velimirović je djelovao i pisao u ovom periodu, a pad
Jugoslavije je vidio u bezbočničkoj kulturi. Iako blizak Najdanoviću koji je sarađivao
s Ljotićem Velimirović je bio protiv njemačke okupacije. Najdanović je vjerovao
da se posredstvom ljotićevaca može ostvariti ideja političkog ortodoksizma te
je bio razočaran što to četnici nisu tako vidjeli i tu je nastao njegov razlog
da se odredi prema Ljotiću. Velimirović pak, kao i Dožić, su smatrali vrlo
čvrsto da ništa ne može dovesti pod znak pitanja lojalnost naciji. U tom smislu
oni djeluju i protiv jugoslavenstva ali su i protivnici okupacije. Nakon kraja
drugog svjetskog rata i formiranjem druge Jugoslavije, Velimirović svoje ideje nastavlja širiti, samo van Srbije, a posebno utjecajan teolog
postaje njegov učenik Justin Popović. On će biti kanoniziran svecem 2010.
godine. On je svetosavlje uveo u domen sveopće filozofije kao alternativu
izgubljenim putevima Zapada. 1980-te slabljenjem Jugoslavije svetosavlje
zauzima svoje mjesto u novom nacionalnom zanosu a visoko profilisani službenici
SPC, Atanasije Jevtić, Amfilohije Radović i Irinej Bulović su radili na
popularizaciji svetosavlja. Popović je bio strogo antizapadno postavljen. Svetosavlje
je dobilo svoju publiku, i sada već izvjesno vrijeme čeka na ozbiljnu alternativu i opoziciju unutar srpskog nacionalizma.
Primjedbe
Objavi komentar